• NDAlegal

A webshop indítás kezdetei és buktatói – 2. rész

Korábbi cikkünkben röviden érintettük, hogy egy webshop indítását megelőzően mik azok az alapfeltételek, amikre érdemes figyelemmel lennie a webshop üzemeltetőjének, például, hogy gondoskodjon az illetékes szerv irányába történő bejelentésről és amennyiben szükséges, intézkedjen a működési engedély megszerzéséről is, valamint legyen számlaképes.

Azonban nemcsak ezeknek a feltételeknek kell eleget tenni, amikor egy webshop létrehozásán gondolkodik az ember. Mindenképp szükséges, hogy egy webshop már az indulásakor rendelkezzen a megfelelő adatkezelési tájékoztatóval, ÁSZF-el, érdemes összefoglalni GYIK formájában a felmerülő gyakori kérdésekre adandó válaszokat is, rendelkezni szükséges az elállási jog és jótállás, garancia kapcsán is.

Figyelemre méltó, hogy mennyire kevesen gondolnak például arra, hogy kötelező Impresszum formájában feltüntetni bizonyos adatokat, annak ellenére, hogyha valami hiányzik ezekből, a Fogyasztóvédelmi hatóság jogosult fogyasztóvédelmi eljárást indítani a webshoppal, honlap üzemeltetővel szemben, illetve fogyasztóvédelmi bírság kiszabására is sor kerülhet.

Érdemes kitérnünk arra is, hogy sok weboldal esetében lehetősége van a felhasználóknak hírlevélre feliratkozni, illetve a legtöbb honlap és webshop is használ ún. „sütiket”, közismertebb nevén cookie-kat, sokszor pedig csak úgy lehet vásárolni egy webshopban, ha regisztrálunk is a webáruházban és létrehozzuk saját felhasználói fiókunkat, tehát személyes adatok tömkelegének kezelésére kerülhet sor. Kijelenthetjük, hogy az Impresszum feltüntetése mellett hasonlóan fontos az is, hogy a weboldal, így a webshop is rendelkezzen megfelelő adatkezelési tájékoztatóval.

Korábban a GDPR előtt szükséges volt ún. adatvédelmi nyilvántartási számot is igényelnie a webshopoknak például a hírlevél küldést megelőzően, azonban 2018. május 25. napját követően erre már nincs szükség, ugyanis megszűnt ez a jogintézmény és így a webshopoknak adatkezelési nyilvántartást szükséges már vezetniük.

Webshopok és honlapok esetében is tipikus hiba például az, hogy a kötelezően feltüntetendő adatok az Általános Szerződési Feltételekben kerülnek feltüntetésre, vagy éppen az adatkezelési tájékoztatójában, pedig az Impresszummal összefüggő előzetes tájékoztatás nem egyenlő az adatkezelési tájékoztatással.

Általános hiba az is, hogy nem elérhető az adatkezelési tájékoztató a felhasználók számára a honlapon, vagy éppen egy webshopos regisztráció esetén automatikusnak veszik a vásárló részéről a hírlevélre történő feliratkozást a regisztrációjának elküldésével, vagy éppen regisztráció során bekérésre kerülnek olyan adatok is, amik ahhoz nem szükségesek. Annak ellenére, hogy az előre bepipált checkbox-ok kapcsán az adatvédelmi hatóság többször kifejtette már álláspontját, a honlapok és webshopok rendszeresen alkalmazzák azt, kockáztatva ezzel az adatvédelmi bírság kiszabását.

Webshop üzemeltetőként érdemes azon is elgondolkodni, hogy adatvédelmi incidens bekövetkezése esetén milyen forgatókönyv szerint kell eljárni, vagy éppen mit kell akkor tenni, ha a vásárló GDPR szerinti érintetti jogait gyakorolná. Sőt, a cookie-k kapcsán is rengeteg előírásra szükséges figyelemmel lenni. Nem mindegy például, hogy milyen típusú cookie működik az adott honlapon, vajon kell-e az érintett hozzájárulása az alkalmazásához. Már a webshop indításakor javasolt Cookie tájékoztatót is készíteni és elérhetővé tenni a honlapon.

Következő cikkünkben kicsit részletesebben foglalkozunk azzal, hogy milyen kérdéseket érdemes szabályozni az Általános Szerződési Feltételekben egy webshop esetében, és kitérünk még pár olyan hibára is, amelyek kapcsán büntethet a Fogyasztóvédelmi hatóság is.

Amennyiben kérdése lenne vagy segítségre van szüksége a webshopjával kapcsolatban, forduljon Irodánkhoz bizalommal, elektronikus kereskedelemben és adatvédelemben jártas kollégáink készséggel állnak rendelkezésére.


dr. Tarjányi Karolina

dr. Nagy Dóra Adriána